Karlskoga 21/8-66

20-21 augusti 1966 "Kanonloppet" Karlskoga, Sverige (4)

Ronnie med Sweben i sin karakteristiska körstil med "bredsladd"

Ronnie Peterson kommer "hem" en vecka efter sin godkända insats på Roskilde Ring för start i "Kanonloppet" på Gelleråsen utanför Karlskoga. Det är Ronnies fjärde F3-start i karriären. Vädret är enastående och det blir nytt publikrekord med 45.700 åskådare. Loppet har samlat ett imponerande startfält med många internationella namn av rang.

Det officiella varvrekordet för Formel 3 - 1.28,8 från Chris Irwins segerlopp 1965 - underskreds av fjorton man under träningen (däribland fyra svenskar)! Snabbast var åter Chris Irwin, nu med 1.26,3, före Roy Pike i en Lotus. Som trea återfanns Freddy Kottulinsky, följd av Kurt Ahrens. Av svenskarna i övrigt placerade sig Picko Troberg sex, Uffe Svensson nia, Lasse Lindberg tolva - Egert Haglund, Ronnie, Reine Wisell och Peo Zetterström länge ner i listan. "Zettis" som siste svensk var dock tre sekunder snabbare än Picko när den senare vann Velodromloppet förra året - en snabb utveckling i Formel 3...

Chris Irwin kom att dominera F3-loppet. Han åker  nu för Chequered Flag - Brabhams officiella F3-stall. Sedan fjolårets start i "Kanonloppet" har Irwin även hunnit med att köra i Formel 1, där han i debuten på Brands Hatch i Englands GP körde in på en sjundeplats. Nu kom han för att försvara sin seger från -65 och han gör det med besked. Tar täten direkt och håller ledningen in i mål utan att ha varit allvarligt hotad vid något tillfälle.

Roy Pikes i en fabriks-Lotus (Charles Lucas) såg ett tag ut att kunna hota Irwin, men han kom inte tillräckligt nära. Istället drog han ner på farten för att hjälpa stallkamraten Piers Courage som höll på att bli frånåkt av Freddy Kottulinsky! Trots att Courage hade en snabbare vagn lyckades han inte köra förbi svensken - först när Pike kom till undsättning och idkade lagkörning kunde Freddy förvisas till fjärdeplatsen. Kurt Ahrens kom aldrig fram och fick nöja sig med att lätt slå mångsysslaren Picko Troberg i kampen om femteplatsen.

Uffe Svensson fick en rasande grann start och var ett tag uppe på femteplatsen, men de övriga toppförarnas bättre material tog snart ut sin rätt och undan för undan dalade han ner till en slutlig niondeplats. Då han dessutom tappert krigade med John Fenning om den platsen och i slutet även lurade denne, så känner nog sig Uffe nöjd med insatsen. 

Sven Fürstenhoff blev trettonde man och slapp bli varvad. Den nesan upplevde dock Ronnie, Reine Wisell och Lars Lindberg. Wisells motor kokade - samma som Egert Haglunds - vilket innebar depåstopp. Samma för Lindberg som kom inrullande på fyrans växel, spaken hade låst sig. Egert Haglund bröt i sin SWEBE och PeO Zetterström hamnade i diket när framhjulsbromsarna försvann.

Resultat från F3-loppet över 20 varv på Gelleråsen:

  1. Chris Irwin, England, Brabham, 29.04,5 (123,818 km/h)
  2. Piers Courage, England, Lotus, 29.08,6
  3. Roy Pike, USA, Lotus, 29.08,6
  4. Freddy Kottulinsky, Sverige, Lotus, 29.09,8
  5. Kurt Ahrens, Tyskland, Brabham, 29.22,6
  6. Picko Troberg, Sverige, Brabham, 29.35,4
  7. Jürg Dubler, Schweiz, Brabham, 29.40,1
  8. Trevor Blokdyk, Sydafrika, Brabham, 29.42,7
  9. Ulf Svensson, Sverige, Brabham, 29.49,1
  10. John Fenning, England, Brabham, 29.49,6
  11. Sverrir Thoroddsen, Island, Brabham, 29.53,5
  12. frank Williams, England, Brabham, 30.06,4
  13. Sven Fürstenhoff, Sverige, Brabham, 30.07,8
  14. Karl von Wendt, Tyskland, Lotus 35, 30.28,7
  15. Ronnie Peterson, Sverige, Swebe, 19 varv
  16. Reine Wisell, Sverige, Cooper, 18 varv
  17. Lars Lindberg, Sverige, Brabham, 16 varv

Snabbaste varv av Chris Irwin med 1.25,4 (126,464), vilket var nytt F3-rekord.

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa