|
| |

20-21 augusti 1966 "Kanonloppet" Karlskoga, Sverige (4)
Ronnie med Sweben i sin
karakteristiska körstil med "bredsladd"
Ronnie Peterson kommer "hem" en vecka efter
sin godkända insats på Roskilde Ring för start i "Kanonloppet" på
Gelleråsen utanför Karlskoga. Det är Ronnies fjärde F3-start i karriären. Vädret är enastående och det blir nytt
publikrekord med 45.700 åskådare. Loppet har samlat ett imponerande startfält
med många internationella namn av rang.
Det officiella varvrekordet för Formel 3 - 1.28,8 från Chris Irwins
segerlopp 1965 - underskreds av fjorton man under träningen (däribland fyra
svenskar)! Snabbast var åter Chris Irwin, nu med 1.26,3, före Roy Pike i en
Lotus. Som trea återfanns Freddy Kottulinsky, följd av Kurt Ahrens. Av
svenskarna i övrigt placerade sig Picko Troberg sex, Uffe Svensson nia, Lasse
Lindberg tolva - Egert Haglund, Ronnie, Reine Wisell och Peo Zetterström länge
ner i listan. "Zettis" som siste svensk var dock tre sekunder snabbare
än Picko när den senare vann Velodromloppet förra året - en snabb utveckling
i Formel 3...
Chris Irwin kom att dominera F3-loppet. Han åker nu för Chequered
Flag - Brabhams officiella F3-stall. Sedan fjolårets start i
"Kanonloppet" har Irwin även hunnit med att köra i Formel 1, där
han i debuten på Brands Hatch i Englands GP körde in på en sjundeplats. Nu
kom han för att försvara sin seger från -65 och han gör det med besked. Tar
täten direkt och håller ledningen in i mål utan att ha varit allvarligt hotad
vid något tillfälle.
Roy Pikes i en fabriks-Lotus (Charles Lucas) såg ett tag ut att kunna hota
Irwin, men han kom inte tillräckligt nära. Istället drog han ner på farten
för att hjälpa stallkamraten Piers Courage som höll på att bli frånåkt av
Freddy Kottulinsky! Trots att Courage hade en snabbare vagn lyckades han inte
köra förbi svensken - först när Pike kom till undsättning och idkade
lagkörning kunde Freddy förvisas till fjärdeplatsen. Kurt Ahrens kom aldrig
fram och fick nöja sig med att lätt slå mångsysslaren Picko Troberg i kampen
om femteplatsen.
Uffe Svensson fick en rasande grann start och var ett tag uppe på
femteplatsen, men de övriga toppförarnas bättre material tog snart ut sin
rätt och undan för undan dalade han ner till en slutlig niondeplats. Då han
dessutom tappert krigade med John Fenning om den platsen och i slutet även
lurade denne, så känner nog sig Uffe nöjd med insatsen.
Sven Fürstenhoff blev trettonde man och slapp bli varvad. Den nesan upplevde
dock Ronnie, Reine Wisell och Lars Lindberg. Wisells motor kokade - samma som
Egert Haglunds - vilket innebar depåstopp. Samma för Lindberg som kom
inrullande på fyrans växel, spaken hade låst sig. Egert Haglund bröt i sin
SWEBE och PeO Zetterström hamnade i diket när framhjulsbromsarna försvann.
Resultat från F3-loppet över 20 varv på Gelleråsen:
- Chris Irwin, England, Brabham, 29.04,5 (123,818 km/h)
- Piers Courage, England, Lotus, 29.08,6
- Roy Pike, USA, Lotus, 29.08,6
- Freddy Kottulinsky, Sverige, Lotus, 29.09,8
- Kurt Ahrens, Tyskland, Brabham, 29.22,6
- Picko Troberg, Sverige, Brabham, 29.35,4
- Jürg Dubler, Schweiz, Brabham, 29.40,1
- Trevor Blokdyk, Sydafrika, Brabham, 29.42,7
- Ulf Svensson, Sverige, Brabham, 29.49,1
- John Fenning, England, Brabham, 29.49,6
- Sverrir Thoroddsen, Island, Brabham, 29.53,5
- frank Williams, England, Brabham, 30.06,4
- Sven Fürstenhoff, Sverige, Brabham, 30.07,8
- Karl von Wendt, Tyskland, Lotus 35, 30.28,7
- Ronnie Peterson, Sverige, Swebe, 19 varv
- Reine Wisell, Sverige, Cooper, 18 varv
- Lars Lindberg, Sverige, Brabham, 16 varv
Snabbaste varv av Chris Irwin med 1.25,4 (126,464), vilket var nytt
F3-rekord.

|