Djursland 17/7-66

17 juli 1966 Ring Djursland, Danmark (2)

Ronnie i tredje ledet!

Ronnie Peterson s första internationella start i Formel 3 (och hans andra F3-start totalt i karriären) sker på Ring Djursland i Danmark. Den ansvarige J.C. Legarth hade totat ihop ett exklusivt program med tre F3 heat med tjugo man i fältet, standardvagnar upp till 1000 cc, grupp 5, samt motorcyklar med sidvagn - totalt sju heat. Ronnie kom till tävlingen i sin hembyggda SWEBE.

F3-tävlingen var upplagd så att sammanlagd tid från de tre heaten om tio varv vardera utgjorde slutplacering. Banan Ring Djursland upplevs som trivsam och är väl kuperad. Vid tillfället var den nylappad och tävlingen kom att visa att ny asfalt är regnhalare än gammal insliten...

Under lördagens tidtagning höll de förhandstippade i stort vad man väntat sig. Picko Troberg överraskade dock och hade snabbaste tid på 1.01,1 med sydafrikanen Trevor Blokdyk på en andraplats (1.01,2). Förhandsfavoriten Kurt Ahrens - enligt tävlingsprogrammet "Europas absolut hurtigaste privatkörer" - återfanns först på en tredjeplats med samma tid (1.01,2). Sedan följde i tur och ordning Patrice Dal Bo (1.01,3), Hans Nilsson (1.01,4), Ronnie Peterson (1.02,6) och Freddy Kottulinsky (1.02,7). Banan var under kvalet utsatt för spridda skurar vilket avspeglade sig i träningstiderna. 

Sedan Kurt Ahrens brutit redan i början av det första heatet med grava plastskador, var det bäddat för Trevor Blokdyk. Trots ett illa sargat ben var sydafrikanen i stort sett ohotad genom alla tre heaten. Bara två gången gjordes ansatser till omåkning; i första heatet av Freddy Kottulinsky och i det tredje av Lasse Lindberg - ingen av attackerna lyckades dock.

Lars Lindberg visade med sin körning att han numera inte enbart är "lovande". Från en dålig startruta i heat 1 gjorde han en av sina väl inövade rövarstarter och lyckades passera större delen av fältet. Han snurrade dock och tvingades sedan ta det något lugnare för att sluta på en niondeplats. I det andra heatet kom han iväg som trea och bromsade sig snabbt förbi Picko Troberg. Också i det tredje heatet klämmer Lasse åt Picko på samma ställe, men får ett stoppkast då Blokdyk attackeras så att Picko kan återta andraplatsen. Lasse bromsar sig dock förbi ännu en gång, men blir ändå bara trea totalt då det är den sammanlagda tiden från alla heat som räknas.

Även Freddy "Kotten" Kottulinsky gör bra ifrån sig. I första heatet kör han in som tvåa efter att ha varit uppe och nosat på Blokdyk. I andra heatet är Freddy inblandad i en kollision med Hans Nilsson - lyckligtvis utan skador - och kan fortsätta loppet efter att ha varit stillastående mitt i banan mot färdriktningen. Efter en fantomkörning är han till slut åtta i mål. Tyvärr snurrar han i det tredje, så utdelningen i sammandraget blev inte i klass med hans förmåga. Hasse Nilsson beskylls efter loppet att ha orsakat sammanstötningen med Freddy, men en närmare kontroll av händelsen visar att denne är utan skuld till snurrningen.

Reine Wisell, i Yngve Rosqvists gamla Cooper med en hypervass Cosworth MAE-motor, visade sedvanliga takter och hade flera uppfriskande dueller med Ronnie Peterson. Ronnie hörde till de olyckliga som fick plastskador och det hände redan i det första heatet då dansken Ole Vejlund ställde sig på tvären framför honom så att Ronnie fick gå av för att undvika krock. Trots detta och trots att kompressionen försvann på fyrans cylinder fick Ronnie en sjunde totalplats - mycket "lovande" enligt tidningarna.

  1. Trevor Blokdyk, Brabham-Ford
  2. Picko Troberg, Brabham-Ford
  3. Lars Lindberg, Braham-Ford
  4. Ronnie Peterson, Swebe

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa