Stv Knutstorp 74

Knutstorp  1 september 1974 (5-6)

Ronnie Peterson kom hem till Sverige efter att helgen innan ha varit med om ett reklamjippo på Mallory Park. Med endast fyra varvs träning och fyra varvs försök skulle Ronnie försöka slå nytt varvrekord med F1:an. Det lyckades - med sex tiondelar...!

Hyllinges hösttävling på Ring Knutstorp skulle utveckla sig till en ren uppvisning av Ronnie Peterson - nästan in i mål. Ronnie kom till Knutstorp för att ta revansch efter att året innan ha blivit påkörd bakifrån då han tävlade i Bosse Emanuelssons Ford Escort. Nu var Ronnie rejält laddad och kom hem till Sverige med samma bil som han och Hans-Joachim Stuck körde på Nürburgring tidigare under sommaren. Med bilen följde BMW:s tekniske tävlingschef Hermann Braumgart plus tre mekaniker. Stor uppställning!

Redan på torsdagen innan tävlingshelgen påbörjades test av däck. Under fredagen utprovades stötdämpare. Till lördagens tidsträning var stallet väl förberedda och det gick perfekt. Ronnie var 2,1 sekunder snabbare än närmaste konkurrent - Jan Lundgårdh i en Porsche.

I det första heatet (12 varv) gick Ronnies BMW 3.0 CSL som på räls, den 420 hk starka motorn gjorde att Ronnie kunde köra ifrån värste konkurrenten Rune Tobiasson med två sekunder per varv (dock hade Rune en bil som var ca 50 hk svagare och 100 kg tyngre). Ronnie t o m varvade åtta av medtävlarna, tre av dom två gånger. I mål är Ronnie en halv minut före Rune, Lundgårdh trea och Emanuelsson fyra i en Capri.

Andra heatet såg ut att bli en upprepning av det första, men då hände det. I slutet av målrakan och i 220 km/h kör Ronnie av. Vänster framhjul hade låst sig och bilen gick inte att styra. Detta hände när endast ett par varv återstod att köra och med Ronnie i en klar ledning. Ronnie far ut i naturen, kanar längs ett avbärarräcke med bakändan först och stannar slutligen med högersidan mot ett avbärarräcke. Ronnie kan kliva ur bilen oskadd, men har fått en massa glassplitter över sig från sidorutorna. Det visar sig att bromsskivan på vänster fram spruckit i två delar och fastnat i bromskalippern. När kalippern lossnar slår den av ett stag i framvagnen som gör att bilen inte kan hållas kvar på banan.

Nu fick Ronnie ändå öppna en flaska seger-Pommac. Han ställde nämligen upp i Formel T (dvs Traktor) tillsammans med Bosse "Emma", Kalle Piper och Marketta Oksala (en finsk flicka som kör i grupp 1). Ronnie vann själva loppet, men med ett tilldömt handikapp för Marketta utnämndes hon som segrare. Dock var hon ovan att öppna segerbuteljer och det var då Ronnie fick rycka in...

Efter tävlingen begav sig Ronnie tillsammans med Barbro till två dagars reklamfilmning i Köpenhamn.

Föregående Nästa

1972 Standardvagn 1973 Standardvagn 1974 Standardvagn 1975 Standardvagn 1976 Standardvagn 1977 Standardvagn 1978 Standardvagn