Spv Keimola 70

Keimola, Finland 23 augusti 1970 (7)

Ronnie i nr 14 - en Lola T70!

Ronnie Peterson fick lite abstinensbesvär då han ofrivilligt tvingades till ett par veckors semester från Formel 1 på grund av att det inte gick att få fram motorer till hans March. Istället bestäms att han skall köra två lopp i två olika länder helgen den 22-23 augusti 1970. Det första på Oulton Park i Chris Amons March 701 och på söndagen på Keimola i Jo Bonniers Lola T70. Ronnie har fullt sjå med att pussla ihop flygtider för att hinna vara med på båda tävlingarna - men då ringer Alan Rees (chefen hos March) och meddelar att tyska tullen har tagit alla F1-bilar i beslag efter ett bråk mellan den tyske föraren Hubert Hane och March, så englandstävlingen stryks och Ronnie kan koncentrera sig på Finland.

Tävlingen i Finland är en i raden av internationella tävlingar under 1970 för grupp 5, 6 och 7-vagnar, dvs sportvagnar, sportvagnsprototyper och tvåsitsiga racervagnar, s k "big bangers". Interserien, som den kallades, hade en västtysk klubb som tillskyndare och de skötte allt det administrativa helt utanför FIA:s egen organisation.

Det börjar inte så bra för Ronnie. Under det första träningspasset sprack en kolv i 7-litersmotorn och de tvangs att byta motor till en mindre 5-litersmotor. Ronnie gillar inte detta då den är slöare, men det visar sig att han kör snabbare. Ett tag var Ronnie orolig att han övervarvat den stora motorn då det inte fanns någon varvräknare som passade till den, men så var inte fallet och kanske också förklaringen varför Ronnie kanske kört långsammare för att växla på säkerhet. Nu blir det en fjärdeplats i kvalet, endast slagen av Jürgen Neuhaus (1.15,91) och Gijs van Lennep (1.16,01) - båda i Porsche 917 - samt Helmut Kelleners (1.16,10) i en 8,3 liters March 707 - dvs en CanAM-vagn. Ronnie hade tiden 1.17,43. I övrigt ser startfältet David Piper i en Porsche 917, Gerard Larousse, Helmut Marko och Niki Lauda i 3-liters Porschar 908. Marko och Larousse, som tillsammans vann 84-timmars på Nürburgring, hann inte fram till den officiella träningen och fick starta sist i fältet. Vidare Leo Kinnunen i McLarens grupp 5-bil - den M6GT som aldrig kom i serieproduktion - med en mycket trött 5-liters Chevamotor. Ett par slöa 2-liters Porsche 907 kompletterade fältet, men H-D Blatzheims bil var emellertid snygg att se på då den försetts med en öppen 908-kaross.

På den smala banan i Keimola så innebar Ronnies fjärde kvaltid att han fick starta i tredje led. Men Ronnie får en kanonstart då han svepar förbi Marchen som ett skott och han kommer upp jämsides med de båda Porscharna. I den första kurvan får dock Ronnie ge sig för Neuhaus ljusblåa 917 och van Lenneps Shellmålade 917. Efter Ronnie följer Kelleners, Pilette, Piper, Larousse, Lauda, marko, Kinnunen, Blatzheim och den långsamme Krause. I två varv kan Ronnie hålla Kelleners bakom sig, men till slut går det inte längre och Marchen dundrar förbi på den långa start- och målrakan så att Ronnie nästan tror att han står still.

Säg den glädje som varar. Efter ett par varv får Kelleners problem med en koppling som slirar, troligtvis pga olja - motorn går bara på tomgång - och Kellerns får bryta. Ronnie återigen trea, men nu bakom Neuhaus som passertas av van Lennep. Holländaren Gijs bil ägs av en av Finlands rikaste män - Antti Aarnio-Wihuri (som också äger Keimola) - så det fanns säkert krav "uppifrån"...

Niki Lauda försvann sedan båda framhjulslagren skurit (mekarna hade dragit åt dem för hårt). Marko kan inte hänga med i Ronnies tempo och det beror på felaktiga däck. Kinnunen kan inte göra sig själv rättvisa i den långsamma bilen. Den strid so mpubliken kommer att bjudas på strå mellan Pilette, Piper och Larousse. Pilette tröttnar först, men då rallystjärnan Larousse skall köra om Piper går luften ur fransmannens 908. Avgasröret hade lossnat och släpade i marken under bilen utan att funktionärerna uppmärksammade detta. Piper tvingas i depå med punktering och en bromspedal som hakat upp sig.

Gijs van Lennep vinner således det 50 varv långa loppet före Jürgen Neuhaus och Ronnie, följd av Gerard Larousse och Teddy Pilette. Ett bra lopp för Ronnie!

  1. Gijs van Lennep, Holland, Porsche 917, 1.04.27,75
  2. Jürgen Neuhaus, Tyskland, Porsche 917, 1.04.29,46
  3. Ronnie Peterson, Sverige, Lola-Chevy Mk3B, 1.05.13,70
  4. Gerard Larousse, Frankrike, Porsche 908/2, 1.05.26,70
  5. Teddy Pilette, Belgien, Lola-Chevy Mk3B, 1.05.26,98
  6. Helmut Marko, Österrike, Porsche 908/2, 49 varv
  7. David Piper, England, Porsche 917, 48 varv
  8. Leo Kinnunen, Finland, McLaren-Chevy M6/M12, 48 varv
  9. Hans-Dieter Blatzheim, Tyskland, Porsche 907 Spyder, 46 varv
  10. Helmut Krause, Tyskland, Porsche 907

 

Föregående Nästa

1969 Sportvagn 1970 Sportvagn 1971 Sportvagn 1972 Sportvagn