|
| |

Kanonloppet, Karlskoga 9 augusti 1970 (6)

Ronnie Peterson kom till sin
"hemmabana" på Gelleråsen i Karlskoga för att tävla i Kanonloppet
med en lånad sportvagn. I Richard Broströms felväxlade Porsche 908 imponerade
Ronnie stort på sin omgivning. Ronnie fanns på plats redan på tisdagen, men
fick vänta ända till fredag innan mekaniker och bil kommer på plats för
inledande träning. Bilen visar sig vara växlad för 270 km/h och sådana
hastigheter kommer man inte upp i på Gelleråsen.
Under träningen visade dock Ronnie upp sin fenomenala förarbegåvning och
inför sista passet och med lånade drev från Martinigänget får han till en
tredje bästa träningstid efter Chris Craft i en McLaren M8C och Helmut Marko
också i en Porsche 908. Martinigänget lånar naturligtvis ut de drev de
själva inte behöver...
Men det var mycket nära att det inte blev någon tävling för Ronnie. I det
inledande standardvagnsloppet krokar två bilar ihop och hamnar ute bland
publiken. Fem åskådare omkommer. En svart dag i svensk bilsport.
Tävlingsledningen beslutar efter mycket om och men att ändock genomföra de
två huvudloppen - Formel 3 och sportvagnsloppet.
I tävlingen blev det Helmut Marko som tog starten, men efter ett par varv
var Chris Craft uppe i ledning utan att direkt anstränga sig. Utan att pressa
sig och ta några större risker vann Chris Craft loppet överlägset med nytt
banrekord med 1.16,5 (141,4 km/h och Jochen Rindts rekord i en F2:a från 1967
var utraderat) före en ohotad Helmut Marko.
Ronnie gjorde en fin insats så länge han fanns med i bilden. Ronnie gör en
kanonstart och lägger sig på andraplats i början av loppet. Hans Porsche var
fortfarande för högt växlad - det fanns ingen extra drevsats att växla om
med - så han kunde inte hota de två i täten. Men han höll hela tiden
tredjeplatsen och gav publiken full valuta med sina breda uppställ och sin
verkligt fräna kurvtagning. Tyvärr gick en drivknut sönder så Ronnie fick
finna sig i att promenera tillbaks till depån. Istället blev det Jo Bonnier
på en tredjeplats i en 2-liters Lola T210.
Direkt efter tävlingen stack Ronnie till England och provkörde John Wyers
Porsche 917...
Resultat:
- Chris Craft, England, McLaren-Coswort M8C, 40.06,3
- Helmuth Marko, Österrike, Porsche 908/1, 40.11,9
- Joakim Bonnier, Sverige, Lola-FVC T210, 40.40,4
- Gijs van Lennep, Holland, Porsche 917, 40.46,3
- Reine Wisell, Sverige, Lola-Chevy Mk3B, 40.46,6
- David Piper, England, Porsche 917, 40.48,8
- Jurgen Neuhaus, Tyskland, Porsche 908/1, 40.56,0
- Guy Edwards, England, Astra-FVC, 29 varv
- Jonny Green, Sverige, Focus-FVA, 29 varv
- Brian Martin, England, Martin-BMW, 29 varv
- Barrie Smith, England, Lola-Chevy Mk3B, 28 varv
- Teddy Pilette, Belgien, Lola-Chevy Mk3B, 27 varv
Snabbaste varv: Chris Craft, 1.16,5 (nytt banrekord)
|