Gunnar Nilsson

Gunnar Nilsson

Gunnar Nilsson kom under några år på 70-talet att bli nästan mer uppmärksammad i svensk media än Ronnie Peterson. Såsom en mycket begåvad förare med stora framgångar i Formel 3 fick Gunnar hastigt och lustigt chansen för Lotus-stallet i Formel 1 1976 - och detta tack vare Ronnies väntade avhopp.

Gunnar Nilsson föddes den 20 november 1948 i Helsingborg. Racingkarriären tog riktig fart i och med den första fullbordade säsongen i Formel Vee 1973 - ett år då han för övrigt placerade sig som fyra i Formel 2 på Norisring. Mer etablerad blev Gunnar året därpå då han tävlade för tyska Polifac i en March F3-racer.

I utveckling av denna March blev Gunnar 1975 brittisk F3-mästare med totalt 74 poäng. I slutet av denna säsong hoppade Gunnar över till Formula Atlantic och vann de sista fem deltävlingarna i en Chevron.

Det var således ingen duvunge som ingick i den deal som Colin Chapman gjorde upp med March då Ronnie Peterson återvände till fädernehemmet i utbyte mot en betydligt "billigare" förare till den utprovningsverksamhet Lotus ägnade sig åt vid tillfället.

Inför 1976 hade Lotus äntligen en ny modell framme - Lotus 77/2 JPS12. Ronnie hade fått hålla till godo med den gamla Lotus 72:an under många år och även varit med och konstaterat fiaskot med Lotus 76:an ett par år tidigare. När Ronnie och Colin Chapman inte kunde komma överens om det ekonomiska blev det endast ett lopp för Ronnie i den helt nya Lotus 77:an. Detta lopp i Brasiliens GP varar endast 10 varv, detta efter ett mycket misslyckat kval (även för stallkamraten Mario Andretti).

Gunnar Nilsson hamnar med andra ord i en bil som är långt ifrån färdigutvecklad. Det blir totalt 15 starter för Lotus under debutsäsongen 1976. Totalt bärgar Gunnar 11 poäng och slutar som tia i sammandraget. Som bäst placerar sig Gunnar som trea och detta redan i sin tredje tävling för Lotus (i Spaniens GP). Det blir ytterligare en pallplats detta år då Gunnar blir trea även i Österrikes GP. Övriga poängplaceringar detta år är i Tysklands GP (5:a) och i Japans GP (6:a).  

Till 1977 års säsong hade Colin Chapman ånyo framme en ny bilmodell - den fantastiska Lotus 78:an, den första F1-bil som på allvar utvecklats för att utnyttja den s k  markeffekten. Gunnars läromästare, Mario Andretti, hade mycket stor del i utprovningen av denna bil och succén låter inte vänta på sig. Lotus tar hem fem segrar under säsongen och Gunnar tar en av dom. Detta sker i det regndrypande GP:t i Belgien på Zolder-banan. Redan på det första varvet kolliderar Andretti med John Watson i dennes Brabham och Gunnar kan utan stallets försteförare "promenadåka" hem sin första och enda seger i Formel 1. Totalt blir det 20 poäng och en åttondeplats i sammandraget. Detta efter en tredjeplats i Storbritanniens GP och poängplatser i Frankrike (4:a), samt Brasilien och Spanien (5:a). Kollegan Mario Andretti slutade som totaltrea med 47 poäng, tjugofem pinnar bakom årets suverän - världsmästaren Niki Lauda (Ferrari). 

Mot slutet av säsongen har Gunnar känt sig allt sämre i kroppen. Helt klart står allting inte rätt till. Gunnars obotliga optimism får honom ändock att skriva på ett nytt F1-kontrakt inför kommande säsong med hårdsatsande Arrows (vid sidan av den icke helt okände Ricardo Patrese). Ronnie Peterson (!) tar Gunnars plats i Lotus-stallet - gammalt groll med teamchefen är Colon Chapman är lagt åt sidan, men på bekostnad av att Ronnie accepterar sitsen som andreförare. 

Det står emellertid klart att Gunnar inte är frisk nog att kunna köra de inledande tävlingarna under 1978. Arrows-stallet förklarar att de håller en sits ledig tills dess att Gunnar tillfrisknat. Det visar sig emellertid att Gunnar lider av cancer och den efterföljande strålbehandlingen har inte den effekt som alla så innerligt önskar. Med uppbådade av sina sista krafter är Gunnar med på begravningen av Ronnie Peterson och är en av bärarna av kistan. En månad senare, den 20 oktober 1978, är Gunnar Nilsson själv borta och racingvärlden en mycket stor profil fattigare.

 

F1 Resultat

1976
Bana Pos Stall Bil Grid FL
Kyalami bröt John Player Team Lotus Lotus 77 25
Long Beach bröt John Player Team Lotus Lotus 77 20
Jarama 3 John Player Team Lotus Lotus 77 7
Zolder bröt John Player Team Lotus Lotus 77 22
Monte Carlo bröt John Player Team Lotus Lotus 77 16
Anderstorp bröt John Player Team Lotus Lotus 77 6
Paul Ricard bröt John Player Team Lotus Lotus 77 12
Brands Hatch bröt John Player Team Lotus Lotus 77 14
Nürburgring 5 John Player Team Lotus Lotus 77 16
Osterreichring 3 John Player Team Lotus Lotus 77 4
Zandvoort bröt John Player Team Lotus Lotus 77 13
Monza 13 John Player Team Lotus Lotus 77 12
Mosport Park 12 John Player Team Lotus Lotus 77 15
Watkins Glen bröt John Player Team Lotus Lotus 77 20
Fuji 6 John Player Team Lotus Lotus 77 16
1977
Bana Pos Stall Bil Grid FL
Buenos Aires dns John Player Team Lotus Lotus 78 10
Interlagos 5 John Player Team Lotus Lotus 78 10
Kyalami 12 John Player Team Lotus Lotus 78 10
Long Beach 8 John Player Team Lotus Lotus 78 16
Jarama 5 John Player Team Lotus Lotus 78 12
Monte Carlo bröt John Player Team Lotus Lotus 78 13
Zolder 1 John Player Team Lotus Lotus 78 3 Y
Anderstorp 19 John Player Team Lotus Lotus 78 7
Dijon-Prenois 4 John Player Team Lotus Lotus 78 3
Silverstone 3 John Player Team Lotus Lotus 78 5
Hockenheim bröt John Player Team Lotus Lotus 78 9
Osterreichring bröt John Player Team Lotus Lotus 78 16
Zandvoort bröt John Player Team Lotus Lotus 78 5
Monza bröt John Player Team Lotus Lotus 78 19
Watkins Glen bröt John Player Team Lotus Lotus 78 12
Mosport Park bröt John Player Team Lotus Lotus 78 4
Fuji bröt John Player Team Lotus Lotus 78 14

F1 Statistik för Gunnar Nilsson

Försök 32
Starter 31 96,88%
Startade ej 1
Lopp i ledning 1 3,13%
Varv i ledning 21 (56 miles)
Körda varv 1.316 (3.743 miles)
 
Snabbaste varv 1 3,13%
Vinster  1 3,13%
3:a  3
Pallplatser 4 12,50%
4:a  1
5:a  3
6:a  1
"Top six"  9 28,13%

Övriga placeringar 5 15,63%
Brutna lopp 17 53,13%
Poäng 31,0 0,97 poäng per lopp

Besök även den officiella hemsidan för Gunnar Nilsson, som även slår ett slag för cancerstiftelsen.

http://www.cancerstiftelsen.com/historien.html

Föregående Nästa

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar