Böcker

Ronnie Peterson har de facto fått en del böcker skrivna om sig. På svenska kom en fin och inbunden bok redan 1971, men i övrigt är det mest sladdriga bokhäften som i Sverige sammanfattat livet på vår störste racingstjärna någonsin. De mer genomgripande sammanställningarna har hittills varit på engelska och franska, men plötsligt - 25 år efter Ronnies död - dök så ett nytt praktverk upp. Johnny Tiplers magnifika bok om SuperSwede som också finns i en svensk utgåva efter bearbetning av Sveneric Ericsson & Kenneth Olausson. 

Se nedan med mer information om de flesta böcker om och med Ronnie...


Författare, utgivningsår, boktitel och innehåll
Ronnie! Boken om segrarna, krascherna, konkurrenterna, vännerna.

Sveneric Eriksson & Ronnie Peterson, år 1971

Boken om Ronnie kom ut i slutet av 1971 och låter berätta om en fantastisk säsong. Textansvarig är Sveneric Eriksson, men boken bygger mycket på intervjuer med Ronnie själv. Sveneric kom att bli en mycket god vän till Ronnie.

I kronologisk ordning redogörs om lopp efter lopp under den fantastiska 71-års säsong då Ronnie kommer två i förar-VM Formel 1, vinner EM i Formel 2, samt tar hem ett par segrar i olika sportvagnar.

Boken är inbunden och det är ganska enkelt att få tag på fina exemplar till en rimlig penning här hemma i Sverige. Att intresset är stort för Ronnie även internationellt stod helt klart då ett ex av boken såldes på en stor auktionssajt för närmare tusingen efter en tuff budgivning...

I samband med bokens utgivning vid Sportpromotion AB i Malmö lanserades även Ronnie Peterson Fan Club.

   
Formula 1 - bilar, förare, banor

En bok om Formel 1 som kom ut 1971, men som beskriver bilar och förare från säsongen 1970. Omslaget visar en bild på Ronnie Peterson i en March 701 från debutloppet i Monaco.

Ronnie hade inte ett riktigt fabrikskontrakt med March utan körde under säsongen som privatanmäld för Colin Crabbe - en antikhandlare från London. Detta till skillnad från Reine Wisell som i slutet av säsongen tog poäng och pallplacering för Lotus.

   
Träff med... Ronnie

Detta är en bok, eller snarare ett häfte, som är mycket svår att få tag på. Den publicerades inför 1972-års säsong och tar upp såväl F1 som sportvagns- mästerskapet. Varje tävling har sitt avsnitt och möjlighet ges att efterhand själv fylla i resultaten.

Den här säsongen floppade March rejält med de olika experimentvagnarna 721, 721X och 721G. Framgångarna i Formel 1 uteblev för Ronnie under året...

...desto bättre gick det i sportvagns-VM där Ronnie bidrog till att köra hem mästerskapet för Ferrari i en 312 PB tillsammans med Tim Schenken. 

   
Grand Prix - Ronnie Peterson och hans sport

George Johansson, år 1974

Lagom till 1974 års säsong gav Teknikens Värld ut ett bokhäfte om Formel 1 och där Ronnie prydde omslaget i den tilltänkta vinnarbilen Lotus 76. Nu floppade bilen rejält och Ronnies framgångar uteblev detta år.

Boken är ganska lätt att få tag på, men den är limbunden och sidorna ramlar ur i takt med bläddrandet. Kolla att alla sidor finns med!

Du hittar inget nytt under solen, men för en samlare är häftet ett måste...

   
Ronnie Peterson; Grand Prix Racing Driver - The Story of a Search for Perfection

Alan Henry (i samarbete med Ronnie Peterson), år 1975

Om Ni endast skall ha en bok om Ronnie Peterson så är det denna! Mycket och intressant läsning om Ronnie - en bok av den välrenommerade motorskribenten Alan Henry. Att han skrivit den tillsammans med Ronnie borgar för att det mesta är sant (även om en del faktafel står att finna) och dessutom får vi en historisk återblick till Ronnies tidiga år som har sitt intresse.

Boken är inbunden och hittas lätt i England i antikvariat med motorlitteratur. Priset brukar som lägst vara kring £25.

Bokens främsta värde ligger i all den bakgrundsinformation som presenteras från många av Ronnies tävlingar genom åren. Mycket av det som stått att läsa i svenska tidningar som rubriker och spekulationer får här sin förklaring. Då boken endast sträcker sig fram till -75 såg Alan Henry till att komma ut med en senare utgåva efter Ronnies tragiska bortgång -78 (se nedan).

 

   
FORMULA 1

Herbert Müdsam/bild och Sven Zettergren/text, 1976

Många fina illustrationer, ett måste för den grabb som ville veta mer (om inte allt) om Formel 1 - dessutom fanns Ronnies bil avbildad i boken...

 

   
Ronnie Peterson - La Race des Seigneurs 

Martine Camus, år 1978

Liksom många andra lät även fransmannen Martine Camus publicera en bok om Ronnie efter dennes tragiska bortgång 1978. 

Ronnie kom att vinna en hel del lopp i Frankrike, bl a var det i Frankrike som Ronnie tog sin första seger i Formel 1 år 1973. På detta sätt kom Ronnie att vinna många franska hjärtan - ungefär på samma sätt som italienarna höll Ronnie högt.

Boken är en biografi skriven på franska och relativt enkel att få tag på (kolla auktioner på www.ebay.com)...

Det främsta bidraget är en del fotografier på Ronnie som inte hör till de vanligaste som normalt publiceras. Boken är limbunden med mjuka pärmar, så ta det försiktigt i bläddrandet - en dag blir säkert boken än mer värdefull!

   
RONNIE - racerföraren

Rune Månzon, år 1978

Det här bokhäftet, som utkom kort efter Ronnies bortgång, skrevs av Rune Månzon - en mångårig motorsportjournalist vid DN som också fanns på plats vid den sista tragiska tävlingen. På 76 sidor får vi Ronnies liv berättat med hjälp av många trevliga fotografier - de flesta tagna av Rune själv. 

Det här är en bok som ofta dyker upp till försäljning på auktioner och i antikvariat. Trots limbindningen har många exemplar överlevt de första 25 åren. En läsvärd sammanställning om Ronnie...

 

   
Ronnie Peterson - SuperSwede

Alan Henry (i samarbete med Ronnie Peterson), år 1978

Kort efter Ronnies död 1978 lät Alan Henry publicera en nyutgåva av sin bok om Ronnie från -75. Boken fick titeln "Ronnie Peterson - SuperSwede". Den hade kompletterats med en kortare sammanställning av Ronnies fortsatta framfart åren 1975-78 - dock inte i direkt samarbete med Ronnie.

Boken är limbunden med mjuka pärmar. Relativt enkel att få tag på och ofta till salu på engelska antikvariat för £20-£40 beroende på skick. En högst rekommendabel investering.

Boken innehåller även en sammanställning av Ronnies lopp åren 1970-1978, men det bör uppmärksammas att denna lista inte är komplett. 

 

   
The Viking Drivers - Ronnie Peterson and Gunnar Nilsson 

Fredrik af Petersens,  år 1979

Som nära vän till både Ronnie och Gunnar, lät året efter att de båda racer- förarna så tragiskt ryckts ifrån oss publicera en inbunden bok på lite lustig engelska.

Det mesta som skrivs känner vi igen från andra artiklar och böcker om Ronnie & Gunnar, men här finns även en del berättelser från den innersta kamratkretsen som är av läsvärd natur.

Från att under många år ha varit svår att få tag på, dyker boken numera upp allt som oftast på framförallt auktionssajten ebay. Den brukar gå att få loss för £10, även om priset på antikvariat normalt är det dubbla.

Boken skall ha ett löstagbart dammskyddande omslag.

   
Ronnie Peterson Formula 1– Super Swede

År 2003 av John Tipler (svensk bearbetning av Sveneric Ericsson & Kenneth Olausson) Coterie Press Ltd.

232 sidor, tryckt på 160 gr papper, format 28 x 28 cm, storformat cirka 300 bilder (795:-)

Ett riktigt praktverk om Ronnie Peterson. Många tidigare ej visade fotografier, även ur den privata samlingen. All heder åt detta tappra försök att reda ut Ronnies liv å leverne...

Så här skrev George Johansson i sin recension av boken:

"Ronnie Peterson från Örebro är den störste svenske racerföraren genom tiderna. Denna mörka höst år 2003 är det 25 år sedan Ronnie Peterson dog i sviterna efter en startkrasch på Monzabanan i Italien. En av de banor där han vunnit några av sina största segrar. Långsamt, mycket långsamt har medvetandet växt i Sverige om Ronnies storhet som racerförare. Hans storhet som förare låg på två plan: Han gav allt, han var vad engelsmännen kallar ”a true racer”. Han hade en i det närmaste övernaturlig bilkontroll. Hans enda problem var att han ”körde runt problemen” i stället för att analytiskt och finstämt (som Niki Lauda) ställa in bilen optimalt. Men i 1970-talets racerdepåer var han vid sidan av Jackie Stewart, Niki Lauda och Emerson Fittipaldi den dominerande föraren. 25 år efter hans död finns det nu en staty av stadens store son i Örebro, inte långt från den plats där Ronnie hade sitt föräldrahem.
Engelsmannen John Tipler, författare av åtskilliga Formel 1-böcker har tagit sig an ämnet på bred front. Vi får följa Ronnies liv och karriär från de första åkturerna på familjens trädgårdstraktor via genombrotten i Formel 3 fram till den ödesdigra starten på Monza 1978. Bildmaterialet är mer än generöst i den 28 x 28 cm stora boken, många bilder som aldrig visats förut, inklusive sidor ur Ronnies privata fotoalbum. Ett tittskåp tillbaka till den tid då livet i Formel 1-depån var betydligt mer idylliskt än nu. Men farorna i sporten var paradoxalt nog mycket större, den avslappnade attityden till trots. En komplett sammanställning av alla Ronnies lopp, från den första starten i Höör med en Robardie 200 kubik kart (Jo, han vann!) till det sista loppet på Monza.
” Ronnie Peterson Formula 1 – Super Swede” är en, i många bemärkelser, stor bok om Sveriges störste och främste racerförare genom tiderna: Bengt Ronnie Peterson från Örebro, född 1944, död 1978."

...tyvärr är det lite för mycket fel i boken. Vi får hjälpas åt att rätta till detta till nästa utgåva. Men köp boken - se var Du kan hitta den billigast på www.bokpris.com!

   
Grand prix 1979

Willy Richard, år 1979

Denna serietidning i form av ett tunnare bokhäfte lockar med Ronnie Peterson och utdrag ur alla Formel 1. Serien tar avstamp i säsongsavslutningen 1978, därav Ronnies närvaro, men i övrigt är det 1979 som avhandlas.

Häftet är naturligtvis ett måste för varje "Ronniesamlare" och är ofta till salu för en ringa penning på den svenska auktionssajten www.tradera.se.

Det man kan notera är hur serien tydligt visar hur Patrese svänger in framför Ronnie...

 

   
Motorns mästare 

Sigward Andersson

Den första utgåvan av Motorns mästare 68-69 kom 1968 och hängde således på Ronnie och Reine redan under de avslutande åren i Formel 3. Vill man läsa om Ronnie står det mycket att finna till och med utgåvan 78-79.

Böckerna, i form av häften i A5-format, är limbundna med mjuka pärmar. Endast efter sporadiskt bläddrande faller de lätt isär, så ta det försiktigt!

Motorns mästare innehåller mycket snabbfakta och korta referat från de flesta motorsporttävlingarna av intresse. En nackdel är att hela säsongen inte täcks in då sammanställningen endast sträcker sig t o m september månad - dvs utgåva 68-69 handlar t ex om 68-års säsong och redogör för de tävlingar som planeras för kommande säsong.

Ronnie kom att vara frontfigur på ett flertal omslag på årsutgåvorna av Motorns mästare... 

   
Motorsporten i dag

Picko Troberg

Motorsporten idag 1968 var den första utgåvan av den gamle racerföraren Picko Trobergs samling av artiklar i ämnet. Häftet publicerades hösten 1967 och behandlade i stort tävlingar från den gångna säsongen. 

Häftet är i likhet med många andra svenska sammanställningar om motorsport limbundet och stor försiktighet måste iakttagas om det inte skall falla sönder.

   
Årets BIL sport

Utgiven av Svenska Bilsportförbundet

Den första årsboken "Årets BIL sport 68-69" kom 1969 och avhandlade 68-års säsong. Trots att boken är inbunden så spricker tidiga exemplar av boken lätt upp i pärmryggen, lätt hänt vid flitigt bläddrande...

...vilket boken väl är värd. Särskilt de första åren som lät berätta om eran Ronnie-Reine i Formel 3.

Böckerna är relativt enkla att få tag på, men ofta till ett högt pris. Dock väl värd en investering. Biblioteksutgåvan med grönt omslag håller bättre. De många medarbetarna är idel kända namn i motorsportkretsar...

   
John Player Yearbook

Edited by Barrie Gill

Den första utgåvan "John Player Yearbook 1972" behandlade motorsport- säsongen -71. För de som vill läsa om Ronnies framfart under 70-talet är dessa årsböcker en guldgruva. Ronnie kom att pryda omslaget vid ett par tre tillfällen. 

Utöver resultat och referat från de flesta motorsporttävlingar finns även en del historiska återblickar.

Böckerna är inte omöjliga att få tag på. De är tjocka, limbundna med mjuka pärmar i ett format mellan A5 och A4.

   
Cars stora billexicon

Denna samling böcker, som bestod av 36 lexikon och 36 reportageböcker samt ett otal faktakort som samlades i en särskild pärm, gavs ut under senare delen av 80-talet. Det var en efterlängtad present i brevlådan då bokpaketen dök upp varje månad.

Bland fakta om de flesta bilmärken står mycket att läsa även om de bilar Ronnie kom att ratta i karriären - BMW, Ferrari, Lotus, March och Tyrrell. Specialreportage om Colin Chapman och Enzo Ferrari.

 

 

March - The Rise and Fall of a Motor Racing Legend

Mike Lawrence, år 2001.

Den här boken av Mike Lawrence är den kompletta bibeln om March historia. Den kom ut redan 1989 under annat namn och i en något annorlunda utformning - "Four Guys and a Telephone". 

Ronnie körde March åren 1970-72, samt 1976 då det även blev en seger i F1-bilen.

Den nya utgåvan har ännu inte börjat dyka upp som begagnat auktionsobjekt, men den finns att beställa på internet för ett pris strax över £20. Ett tips - köp den! Den är väl värd all läsning om Ronnie och March...

   

LOTUS 72 - Formula One Icon

Michael Oliver, år 2003.

Om Ni skall ha endast en bok om Lotus 72 så är det denna. Den kompletta sammanställningen i en nyutkommen bok av Michael Oliver.

Dyr, men väl värd pengarna. Självklart mycket om Ronnie och många underbara fotografier.

Köp den!

 

   
George Johanssons motorblandning

Gorge Johansson, år 2000.

En större del av denna bok innehåller en sammanfattning av Ronnies karriär på 32 sidor [Ronnie Peterson, 1900-talets snabbaste svensk]. Boken är skriven av den forne medarbetaren på Teknikens Värld - Georg Johansson (som också kom att bli god vän med Ronnie). 

   
Lotus Racing Cars - Dominance, Decline and Revival 1968-2000

John Tipler, år 2001

En bok i mängden av intressanta böcker om Lotus. Har Ronnie på omslaget. Inbunden och välskriven. En hel del fakta och mängder av bra fotografier.

Det är svårt att rekommendera någon särskild Lotus-bok, men denna erbjuder till ett hyfsat pris en ganska god sammanställning inkluderande en hel del om allas vår Ronnie Peterson.

 

   
Life at the Limit - Triumph and Tragedy in Formula One

Sid Watkins, 1999

En bok skriven av professor Sid Watkins som från säsongen 1978 kom att anlitas som förarnas egen läkare inom Formel 1. Gjorde vid ett flertal tillfällen avgörande insatser, men fick tyvärr spela en underordnad roll vid behandling av Ronnie efter kraschen på Monza (Sid blev t o m hindrad av nitiska vakter att ta sig fram till den svårt skadade Ronnie)...

Kapitel fyra i boken "10 September 1978 - Monza" behandlar vad som hände vid Italiens GP. Mycket intressant läsning.

   
LOTUS 70 * 72 * 77 * 78 * 79 * 95T * 107B

Colin Pitt, år 2002

Bokhäftet är en sammanställning av en del tidningsartiklar som publicerats om de Lotusmodeller titeln redovisar. Man kan dock fråga sig varför ingenting finns samlat om Lotus 76...

I boken finns även ett par intressanta artiklar om Ronnie Peterson som person. Finns att beställa för £13.95 på www.motosportbooks.co.uk, men mitt tips är att Ni istället besöker affären i London - en guldgruva för intresserade av motorsport. Ligger i en liten gränd i direkt anslutning till Leister Square...

 

   
From Indianapolis to Le Mans

Tommaso Tommasi, år 1974 (engelsk utgåva)

Denna bok kom ut för första gången på italienska 1972. Den innehåller många vackra fotografier av David Phipps. Förord av Juan Manuel Fangio!

Av särskilt intresse för "Ronnie-fans" är det kapitel som Ronnie själv har skrivit om hur det är att köra på Watkins Glen (där Ronnie tagit hem ett par segrar i såväl Formel 1 som i sportvagns-VM). Olika förare får ge sin version på olika banor.

Boken är ett praktverk och innehåller mycket information om samtliga banor av intresse i motorsportsammanhang.

   
GRAND PRIX AT THE GLEN

Robert B Jackson, år 1974

Ronnie stoltserar på framsidan av denna bok om Watkins Glen - en bana där Ronnie kunde fira en del triumfer i såväl Formel 1 som i sprotvagnssammanhang.

 

   
"UNBEATABLE" BM

år 1979 av Jeremy Walton

Mycket bra bok om de fantastiska åren under 70-talet då BMW gjorde så bra ifrån sig på tävlingsbanorna. Ronnie var en starkt bidragande orsak och han tävlade såväl i den spektakulära 3.0 CSL "Batmobil" (som senare kom med större motorer) och 320i.

Kör ju själv en M6:a och hade så gärna velat få koll på om Ronnie finns på något fotografi i en 635:a....

 

   
Världsstjärnorna, Årets Sport, Kamera, Aktuellt, m fl

Alla olika årssammanställningar...

...naturligtvis är Ronnie med, men jag vill i detta sammanhang nämna en tjock bok som kom ut för några år sedan om de största svenska idrottsmännen (och -kvinnorna genom tiderna) och som jag förträngt namnet på. I vilket fall fanns en del motorstjärnor med, men inte Ronnie Peterson. Däremot Kenny Bräck. Inget ont om Kenny - en kanonförare - men visst är det lite som när Helena Bergström blev vald till århundradets svenska filmstjärna framför Greta Garbo och Ingrid Bergman...

 

 

Lite annat ur böcker...

Ur boken 'Gilles Villenueve: The Life of the Legendary Racing Driver', av Gerald Donaldson.

"That would be a bloody fantastic spectacle, I can tell you. We would take corners one gear lower than we do now, and get the cars sideways. You know, people still rave about Ronnie Peterson in a Lotus 72, and I understand that. I agree with them. That's the kind of entertainment I want to give the crowds. Smoke the tyres! Yeah!"

"Gilles particularly liked to hear about Ronnie Peterson, his favorite F1 driver. He had seen Peterson's spectacular sideways displays on television and in person at the Grand Prix at Mosport in 1971. He and Joann stood on the outside of Turn One in the rain watching the cars of the stars tiptoe around in admittedly terrible conditions. The exception was Peterson, who powered his rain-tired March up from sixth on the grid to engage polesitter Jackie Stewart in a tremendous tussle. He muscled past him into the lead and stayed there for thirteen laps until he clouted a backmarker (the Canadian driver George Eaton in a BRM). Peterson continued to drive in total disregard of the weather and the bent nose of his March. Stewart won, with Peterson a close second, but it was Ronnie who impressed Gilles."

 

Föregående Nästa

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar