6 h Silverstone 76

Ronnie drar ifrån Ickx i dennes slöa Porsche...

6 Hours of Silverstone 9 maj 1976, 3:e omgången (12)

Ronnie Peterson kör 6-timmarsloppet på Silverstone tillsammans med Gunnar Nilsson i en BMW 3.2 CSL Turbo. Det är den fjärde deltävlingen i märkes-VM och säsongen har hittills dominerats av Porsche och deras turbomatade motor på 650 hk.

Inför denna tävling har BMW plockat fram en turbomatad 750 hk stark motor och det är den första tävlingen som bilen skall köras. Inte ens stallchefen Jochen Neerpasch hyser några större förhoppningar. Det är Gunnar som testat bilen innan tävlingen. Ronnie upptäcker att Gunnar har gjort samma misstag som han själv och Jody Scheckter tidigare gjort med BMW:s standardvagnar första gången på bana - ställt fjädringen alldeles för hård. De går tillbaka till mjukare fjädring och då funkar det bättre och bilen börjar få lite grepp i kurvorna.

"Efter det första träningspasset gjorde jag en reflektion som jag aldrig tidigare gjort i mitt liv: Jag funderade på om bilen jag körde inte borde ha svagare motor i stället för tvärtom. Vår turbomatade 750-hästars BMW gick som ett månskott."

En helsvensk besättning således, med nr 1 på bilen och tävlande för BMW Motorsport GmbH. De har näst snabbast träningstid på banan i Silverstone (som mäter 4.719 m) och tävlar i klass Gr.5 (där totalt 15 bilar kommer till start, klass GT 7 bilar, klass T 1 bil, klass ser.T 1 bil). Snabbast på träningen är Jacky Ickx/Jochen Mass i en Porsche 935.

Ronnie tar emellertid ledningen och behåller den den första timmen. Ronnie berättar själv hur det slutade (ur krönikan i Teknikens Värld nr 11 1976):

"Efter femton varv i ledning blev jag tvungen att gå i depå för att byta däck. Så kan man ju inte ha det under ett långdistanslopp. Och det behövde jag inte - efter en timme packade växellådan ihop. För mycket motor och för lite låda helt enkelt. Men roligt var det så länge det varade."

Nu tvingas svenskduon bryta efter endast 43 körda varv. Helgen räddas dock för BMW genom seger för John Fitzpatrick/Tom Walkinshaw i en BMW 3.5 CSL tävlande för Hemetite BMW. De kör totalt 218 varv på sex timmar med en snitthastighet av 170,8 km/h.

   Practiced:   20   (Gr.5 - 9, GT - 4, T - 7)
   Started:     17   (Gr.5 - 9, GT - 4, T - 4)
   Classified:  10   (Gr.5 - 7, GT - 2, T - 1)
 Race: 4,719 km * 218 laps = 1024,879 km     AVG: 170,813 km/h
 FL:  Jacky Ickx                      9  Porsche 935                   1:28,190   192,6176 km/h 
Pos.  NO  Driver / Nationality        Car                         Entrant                     Laps Time/retired       Group          Practice
    Classified:
  1.   4 John Fitzpatrick / GB        BMW 3.5 CSL                 Hermetite BMW               218   6:00:00,000    1. Gr.5       7.  1:33,360  
         Tom Walkinshaw / GB
  2.  10 Bob Wollek / F               Porsche 935    930 670 0166 Porsche Kremer Racing       218   0:00:01,180    2. Gr.5       3.  1:29,900  
         Hans Heyer / D
  3.  16 Leo Kinnunen / SF            Porsche 934/5  930 670 0163 Egon Evertz                 216                  3. Gr.5       4.  1:31,570  
         Egon Evertz / D
  4.   3 Harald Grohs / D             BMW 3.5 CSL                 Alpina Faltz                214                  4. Gr.5       6.  1:32,650  
         Hughes de Fierlant / B
  5.  26 Lella Lombardi / I           Porsche 934 Turbo           Egon Evertz                 206                  1. GT        11.  1:40,100  
         Heinz Martin / D
  6.  54 Martino Finotto / I          Ford Escort                 Jolly Club                  200                  5. Gr.5       8.  1:38,270  
         Umberto Grano / I
  7.  31 Kurt Simonsen / S            Porsche Carrera RSR         Kenneth Leim                189                  2. GT        13.  1:41,400  
         Kenneth Leim / S
  8.  24 Derek Worthington / GB       MGB-GT V8                   Bob Neville                 185                  6. Gr.5      15.  1:49,270  
         Bob Neville / GB
  9.  58 Tony Brennan / IRL           Ford Escort RS 2000         Tony Brennan                178                  1. T         16.  1:50,880  
         Arthur Collier / IRL
 10.   9 Jacky Ickx / B               Porsche 935             002 Martini Racing              167                  7. Gr.5       1.  1:26,850  
         Jochen Mass / D
    Not classified:
 11.  57 Eric Mandron / GB            Ford Escort RS 2000         Ken Coffey                  149                  2. T         17.  2:00,490  
         Ken Coffey / GB
    Did not finish:
       2 Dieter Quester / A           BMW 3.5 CSL                 Schnitzer                   160         Piston      Gr.5       5.  1:32,640  
         Albrecht Krebs / D
      15 Hubert Striebig / F          Porsche 934 Tu 930 670 0164 Louis Meznarie               90       Accident      GT        10.  1:39,960  
         Guy Chasseuil / F
         Anny-Charlotte Verney / F
      37 John Cooper / GB             Porsche Carrera RSR         John Cooper                  90   Timing chain      GT         9.  1:39,740  
         Nick Faure / GB
      51 Manfred Schurti / FL         Toyota Celica               Toyota Switerland            83         Valves      T         12.  1:40,710  
         Walter Frey / CH
         Paul Keller / CH
      22 Reine Wisell / S             Chevrolet Camaro            Zip-Up Racing Team           64         Brakes      T         14.  1:42,740  
         Stuart Graham / GB
       1 Ronnie Peterson / S          BMW 3.2 CSL Turbo           BMW Motorsport GmbH          43        Gearbox      Gr.5       2.  1:27,930  
         Gunnar Nilsson / S  

Nästa

1972 Standardvagn 1973 Standardvagn 1974 Standardvagn 1975 Standardvagn 1976 Standardvagn 1977 Standardvagn 1978 Standardvagn