|
| |

Kanonloppet, Gelleråsen, Karlskoga, Sverige, 17 Augusti
1969 (3)
Precis innan F3-finalen (där Ronnie vann) hade sportvagnsklassen sin
uppgörelse. Där körde man två träningspass med tidtagning (vilket f ö
gjordes i alla klasser), ett på lördagen och ett på söndagen. Det senare
beroende på att några förare under lördagen tävlade på Oulton Park och
flögs till Karlskoga efter den tävlingen. Bland dem skulle också Jo Bonnier
funnits med, men han skadade sig Oulton Park då han kraschade sin F1 vagn och
istället överlät han sin Lola till Ronnie Peterson.
Under lördagspasset var det Porsche som dominerade bilden. Snabbast var
segraren från -68 David Piper (1.17,8) före Richard Broström (1.18,1) och
Sten Axelsson (1.18,3). Först därefter kom Lola-gänget med Brian Redman och
Dick Attewood (1.18,7). Alla dessa under Jo Bonniers klassrekord på 1.19,0. Ett
ruggigt tillbud inträffade under lördagspasset då Dick Attewoods Lola vid
utgången ur depåkurvan helt plötsligt tappade styrningen. En bult i bakvagnen
hade gått av - ett vanligt fel på Lola. Attewoods skadades och kunde inte
starta i tävlingen.
Under söndagspasset överraskade Ronnie med att vara snabbast av alla
(1.17,7), medan
de övriga i stort höll sina positioner. Följdaktligen placerades Ronnie i
första ledet tillsammans med Redman och med Pipers och Broströms Porschar
strax bakom.
När starten sedan gick fortsatte
Ronnie att överraska genom att snabbt ta ledningen och sedan hålla den ett
antal varv. Bakom Ronnie följde David Piper, Richard Broström och Brian
Redman. Ronnie drog ifrån de första varven, men sedan fick Redman upp farten
och passerade de båda Porscharna. Ronnie hade ett visst besvär med pedalerna
och dessutom tyckte han att bromsarna tog dåligt - han hade mycket besvär med
Redman och Broström. Ronnie var tvingad att bromsa något tidigare och tappade
därigenom direkt vad han vunnit på rakorna.
Efter ett tag var Redman ikapp Ronnie och när
han sedan efter åtta körda varv satte in stöten hade Ronnie inte mycket att
sätta emot. Blixsnabbt drog Redman upp ett försprång på femtio meter, ett
försprång som drygades ut till det dubbla. Sedan drog han ner på tempot och
valde att kontrollera loppet genom de depåsignaler han fick. En mästerlig
uppvisning!
Även David Piper kom ikapp Ronnie efter halva loppet, men han hade inte alls
lika lätt att ta sig förbi - Gelleråsen är inte så bred när man åker
sportvagna. När Ronnie fyra varv före mål gjorde en tabbe i utgången av
depåkurvan så utnyttjade Piper det blixtsnabbt och hade sedan inga problem att
bevaka sin andraplats. Det som hände var att Ronnie fick en kraftig sladd i
utgången av hårnålen, då hjulen hamnade på en oljefläck. Ronnie hade det
dessutom jobbigt med växelspaken då växlarna inte ville gå i alla gånger.
När Ronnie sedan tappat kontakten med de framförvarande så släppte också
han av på tempot och lät sig nöjas med en tredjeplats i det fina sällskapet
- helt naturligt att att vara strålande glad med sin insats - inte minst för
de 10.000:- han tjänade (varav Bonnier säkerligen skulle ha merparten). Ronnie förklarade
efter loppet att han inte var van den tryckande hetta som rådde inne i den
täckta sittbrunnen på Lola:n och hand blev tvungen att kontakta
tävlingsläkaren efter loppet då han är nära att kollapsa. En imponerande
prestation att kort därefter kunna sätta sig i en F3-bil och vinna den
uppgörelsen!
Brian Redman hade snabbaste varv med 1.17,4 och nära det absoluta
banrekordet på 1.17,2 (Ronnie hade 1.17,6 som bäst). Resultat i klassen sportvagnar
och prototyper (grupp 4-6):
- Brian Redman, 5,0 Lola-Chevy T70 GT Mk 3B, 41.54,0
- David Piper, 3,0 Porsche 908 Spyder, 41.55,9
- Ronnie Peterson, 5,0 Lola-Chevy T70 Mk 3B, 42.05,4
- Richard Broström, 3,0 Porsche 908 Spyder, 42.08,9
- Sten Axelsson, 3,0 Porsche 908 Spyder, 42.43,4
- Trevor Taylor, 5,0 Lola-Chevy T70 GT Mk 3B, 42.51,3
- Ulf Norinder, 5,0 Lola-Chevy T70 GT Mk 3B
|