Spv Buenos Aries 72

Buenos Aires 1000 km 9 januari 1972 (1:a omgången VM) (13)

Vinst i första loppet med Ferrari!

Ronnie Peterson kommer till årets första lopp i Sportvagns-VM med stora förväntningar - Argentinas 1000 km lopp på ca 6 timmar. Ronnie har ett nytt kontrakt med Ferrari för hela säsongen och sitter i en riktig vinnarbil - Ferrari 312 PB. Dessutom en öppen sportvagn, Ronnie har inte de angenämaste minnen från "Kanonloppet" -69 då han nära nog kollapsade efter tävlingen i en Lola T70.

Träningen börjar redan på torsdagen, men för sent och med för tidig avslutning. Sydamerikansk organisation. Nya däck beställda som har fastnat i tullen. Fredagen går dock bättre och Ronnie sätter bästa träningstid - en tid som stod sig fram till tävlingsdagen, vilket således gav en "pole position". Bilen fungerar perfekt. Ett orosmoln dyker upp på Ronnies ljusblå himmel då de nya däcken dyker upp - de är inte lika bra. Sedan tidigare är det bestämt att Ronnie skall köra på de nya outprovade däcken och övriga Ferraris skall ha de gamla. Det löser sig dock och Ronnie får köra på de däck han gillar bäst. 

Ronnie som pussel - vilket kanske inte syns!

Ronnie har gott om tid på sig att prova ut bilen och fortsätter göra så även på uppvärmningsvarvet. Då upptäcker Ronnie att framhjulen inte uppförde sig som de borde, så mekanikerna får göra en snabbinsats på startlinjen - byta bägge framhjulen och justera krängningshämmarna - ganska dramatiskt. Men när startflaggan faller är det Ronnie som går upp i ledning. Blir ganska snabbt omkörd av en Alfa Romeo, men dennes gas hänger sig och Ronnie kan se ekipaget försvinna i backspegeln. 

Reine Wisell gör en storstilad insats och är med sin Lola uppe i ledning delar av loppet. Tyvärr drabbas Reine av ett problem med ett hjul och tappar ledningen då han står i depå sju minuter. 

Efter 37 varv är Ronnie åter uppe i ledning och det blir en tätposition som han tillsammans med Tim Schenken kan hålla ända in i mål. Seger alltså. Reine slutar sjua.

Efter segern hamnade Ronnie på omslaget till Sport Auto...

Framgången sporrar Ferrari och det pratas om att ställa upp i fler lopp än vad som ursprungligen var planerat - t ex Sebring. Dock inte Le Mans då Ferrari gör bedömningen att bilen inte håller i ett lopp över 24 timmar...

Efter tävlingen åkte Ronnie direkt via England hem till Sverige och en inspelning under tre dagar för BBC. TV-bolaget skulle göra en film om Ronnie - hur han har det och lever som privatperson.

   Åskådare:  50 000
   Tränande:   24   (S3.0 - 12, S2.0 - 12)
   Startande:     23   (S3.0 - 11, S2.0 - 12)
   Klassificerade:  14   (S3.0 - 8, S2.0 - 6)
 Tävling: 5,968 km * 168 varv = 1002,568 km     SNITT: 173,886 km/h
 Snabbaste varv:  Reine Wisell                   12  Lola T280 Ford                1:58,390   181,481 km/h 
Pos.  Nr  Förare / Nationalitet        Bil                         Stall                     Varv Tid/brutit       Grupp          Träning
  1.  30 Ronnie Peterson / S          Ferrari 312PB          0886 Spa Ferrari SEFAC           168   5:45:58,220    1. S3.0       1.  1:58,590  
         Tim Schenken / AUS
  2.  32 Clay Regazzoni / CH          Ferrari 312PB          0884 Spa Ferrari SEFAC           168   5:48:02,970    2. S3.0       4.  1:59,150  
         Brian Redman / GB
         DNS - Arturo Merzario / I
  3.  10 Carlo Facetti / I            Alfa Romeo T33/3            Giovanni Alberti            162                  3. S3.0       9.  2:04,300  
         Giovanni Alberti / I
         Andrea de Adamich / I - DNP
  4.   2 Vic Elford / GB              Alfa Romeo 33TT3   	  Autodelta SpA               160                  4. S3.0      13.  2:05,420  
         Helmut Marko / A
  5.  36 John Hine / GB               Chevron B19 Ford            Chevron Racing Team         158                  1. S2.0      12.  2:04,750  
         José Juncadella / E
  6.  40 Juan Fernandez / E           Porsche 908/03          013 Escuderia Montjuich         157                  5. S3.0      15.  2:06,470  
         Jorge de Bagration / E
  7.  14 Gérard Larrousse / F         Lola T280 Ford          HU1 Ecurie Bonnier              156                  6. S3.0       7.  2:02,660  
         Chris Craft / GB
         Reine Wisell / S - DNP
  8.  34 Niki Bosch / E               Chevron B19 Ford            Chevron Racing Team         156                  1. S2.0      21.  2:12,350  
         John Bridges / GB
  9.   8 Nino Vaccarella / I          Alfa Romeo T33/3            Autodelta SpA               153                  7. S3.0      10.  2:04,420  
         Carlos Pairetti / RA
 10.  28 Jacky Ickx / B               Ferrari 312PB          0882 Spa Ferrari SEFAC           152                  8. S3.0       3.  1:58,980  
         Mario Andretti / USA
 11.  26 Jorge Ternengo / RA          Abarth SE021                Abarth-Osella               145                  3. S2.0      14.  2:06,330  
         Claudio Francisci / I
         DNS - Nasif Estefano / RA
 12.  38 Eris Tondelli / I            Chevron B19 Ford            Eris Tondelli               137                  4. S2.0      22.  2:16,260  
         Carlos Pascualini / RA
 13.  16 Gianpiero Moretti / I        Lola T212 Ford              Giampiero Moretti           127                     S2.0      18.  2:07,340  
         Carlos Ruesch / RA
 14.  18 Hector Luis Gradassi / RA    Lola T212 Ford              Emilio Bertolini            118                     S2.0      23.  2:17,280  
         Emilio Bertolini / RA

 

Nästa

1969 Sportvagn 1970 Sportvagn 1971 Sportvagn 1972 Sportvagn