March
 

March 701
March 711
March 721
March 761

Ronnie Peterson är kontrakterad av March-stallet under åren 1970-72, samt 1976. Totalt kör Ronnie 9 F1-tävlingar under 1970, 16 F1-tävlingar under 1971, 16 F1-tävlingar under 1972 och 15 F1-tävlingar under 1976 (detta är inklusive Formel 1-tävlingar utanför GP-cirkusen). Under alla dessa år och totalt 56 F1-tävlingar för March blir det bara en F1-seger - 1976 på Monza. Läs mer om de F1-bilar Ronnie tävlade i för March-stallet...

Ronnie i en March 731 (som han dock aldrig kom att tävla i)

Läs mer om de olika F1-modellerna av March som Ronnie tävlade i:

March 701 March 711 March 721 March 761

Historik

Den 1 oktober 1969 bildades March Engineering av Formel 2-föraren och advokaten Max Mosley, Alan Rees (tidigare tävlingsförare och stallchef för Formel 2-laget Winkelmann Racing), föraren och teknikern Graham Coaker och konstruktören Robin Herd (som arbetat som konstruktionschef hos McLaren och 1969 konstruerat den 4-hjulsdrivna Cosworth-vagn som dock aldrig kom att tillverkas).

Med egna insatser och med hjälp av lånat kapital kunde man på mycket kort tid presentera en Formel 3-vagn, typ 693. Premiären för denna bil var en Formel 3-tävling på Cadwell Park där Ronnie Peterson, trots en trasig koppling, lyckades komma på tredje plats.

March gav redan från början sina vagnar typnummer där de två första siffrorna angav tillverkningsåret och den tredje siffran angav den formel som vagnarna konstruerats för. De fyra kompanjonerna kallade sitt företag March efter sina lätt blandade initialer - M kom från Max Mosley, AR från Alan Rees, C från Graham Coaker och H från Robin Herd.

Inom sex månader tillverkade March vagnar för fem klasser, från Formel 1 till CanAM-tävlingarna för racersportvagnar. Fabriken fanns i Bicester, inom bekvämt avstånd från Silverstone-banan. Man hade alltid ont om pengar och svårt att nå toppresultat när det gällde Formel 1, men i Formel 2 dominerade vagnarna med sina 4-cylindriga BMW-motorer klassen fram till mitten av 70-talet då Renaults V6-vagnar gjorde entré. Även Formel 3-vagnarna utmärkte sig, men däremot gick det inte lika bra i Formel Ford.

March-firmans program inför 1970 var ambitiöst och man kastade sig in i Formel 1-tävlingarnas värld med sin nya typ 701 (som man enligt reglerna tvingades tillverka i minst sex exemplar). Bilen hade en nitad skalkonstruktion runt ett huvudskott gjutet i magnesium och var utrustad med Ford-Cosworths DFV V8-motor och 5-stegad Hewland växellåda. Förutom de fabriksvagnar som kördes av Chris Amon och Jo Siffert, köpte Ken Tyrrell (med finansiellt bistånd från Ford) tre vagnar och ytterligare en gick till Colin Crabbes Antique Automobiles och kördes av Ronnie Peterson.

Ronnie tillsammans med Max Mosley - kontraktsskivande?

Ytterligare vagnar såldes till privatförare och en mångfald March-vagnar syntes i startleden under året. Första segern togs av Jackie Stewart (med en av de bilar som ingick i Tyrrell-stallet) i Race of Champions på Brands Hatch-banan. Stewart vann också spanska GP-tävlingen i april. Under andra hälften av året gick det sämre för bilarna, bl a på grund av problem med vikt och balans. Bilarna kördes av åtskilliga förare; bl a Chris Amon, Francois Cevert, Ronnie Peterson, Johnny Servoz-Gavin och Jo Siffert.

Ronnie i sin March lyssnar till Jo Bonniers kloka ord...

I augusti samma år tog Xavier Perrot hem en överraskande seger i Formel 2-loppet på Nürburgring med sin 702-vagn (samma grundbil kunde anpassas till en rad olika klasser). Den första CanAm-vagnen, typ 707, vann redan i sin inte alltför kvalificerade debuttävling med Kellners vid ratten (han kom på tredje plats i USA-mästerskapet). 707-vagnen var större än de flesta andra CanAm-bilar och utrustad med 7,6 liters Chevrolet-motor. Tom Walkinshaw och en del andra förare hade en del framgångar i Formel 3-tävlingar och i Formel Ford hade Ian Taylor i början vissa framgångar med typ 708. Trots framgångar i flera olika klasser hade March inte lyckats få fram någon riktig vinnarbil av någon av dessa. En så pass lyckad säsong över hela formelbilsportens bredd saknar dock motstycke.

Ronnie under konstruktion av en ny March-vagn

1971 års Formel 1-bil typ 711 hade Frank Costin-konstruerad kaross med mycket lågt luftmotstånd, sidoplacerade kylare och en elliptisk nosvinge. Motorerna varantingen Ford-Cosworth eller Alfa Romeo och lagets alla bilar var sponsrade av STP Oil Treatment. Under året tillverkade March också bilar för Formel 2, Formel 3, Formel B, Formel Atlantic och Formel Ford. Trots att Ronnie Peterson inte lyckades vinna någon GP-tävling kom han på andra plats i förar-VM tack vare bl a fyra andraplaceringar (Monaco, Hockenheim, Silverstone och Monza).

Ronnie Peterson blev dock samma år Formel 2-mästare i EM med 721M-vagnen som tillverkades i minst 21 exemplar och som med stor framgång kördes av många förare. Samtliga vagnar hade Cosworth-motorer, med undantag för en som var utrustad med BMW-motorer. Också i Formel 3 hade March stora framgångar detta år.

Ronnie tillsammans med Robin Herd

1972 års Formel 1-bil 721 påminde utseendemässigt om den tidigare vagnen, men var mycket modifierad. Fabriksvagnarna kördes av Ronnie Peterson och Niki Lauda. Under året kom en utvecklad variant (721X) med växellådan framför differentialen. Den visade sig dock vara problematisk, speciellt för Goodyear-däck som firman just gått över till. Bilarna ersattes av 721G (där G stod för Guiness Rekordbok - man ansåg att firman borde hamna där eftersom den första bilen satts samman på bara nio dagar).

Ronnie tillsammans med "lärjungen" Niki Lauda

March intresse i Formel 1-tävlingar var betydligt svalare under 1973 och i princip använda man Formel 2-vagnar med Formel 1-motorer. Rees hade lämnat March för att starta Shadow-stallet och Herd och Mosley koncentrerade sig alltmer på bilar för Formel 2 och Formel 3 där de i stort dominerade. Även under 1974 var intresset litet och bara två exemplar byggdes av typ 741 (som var baserad på F2-vagnarnas skalkonstruktion). Detta var fallet även under 1975 då endast två vagnar blev konstruerade. Resultaten blev därefter...

...men 1976 kom Ronnie Peterson efter årets första GP-tävling tillbaka från Lotus till March. Han körde bara 15 tävlingar för stallet, men kom bara i mål i sex av dom. Framgångarna med 761-vagnarna var dock tämligen stora och Ronnie segrade på Monza.

1977 var sista året för Marchs eget lag i Formel 1. Ett av skälen till att överge dessa tävlingar var att BMW pressade firman att koncentrera sig på Formel 2 - de rent utav hotade att dra tillbaka sina motorer om inte Herd slutade upp att syssla med Formel 1-vagnarna och istället koncentrerade sig på de framgångsrika Formel 2-vagnarna. Vid slutet av året sålde March sitt medlemskap i Formula One Constructors´ Association till ATS och det var först 1981 som March återvände till Formel 1-banorna, men då under namnet RAM eftersom man åtagit sig att bygga bilar för detta team.