Östman Gudfastsson f. ca 1020 Sverige d. ca 1050 Jämtland Försön [ Biografi ] [ Barn ] |
Guðfastar den Gode f. 955 d. 1015 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[ Startsida ] [ Register över namn ] [ Register över födelseorter ] [ Register över födelsedatum ] |
Östman Gudfastsson, född cirka 1020 i Sverige,
död cirka 1050 i Jämtland, Försön.
Född omkring 1020. Död efter 1050 i Frösö (Z). Spekulationer kring denne Östman (nämnd på Frösöstenen), som haft makt att
införa en ny troslära, pekar på att han haft en stark position, troligen varit bosatt på ön och att det första kristna kapellet,
Västerhus, kan ha byggts av honom och varit hans gårdskapell. (Källa: Jämten 1964 sid 1, intendent Maj Nodermann) Mindre
benägna att stöta sig med sveatinget i Gamla Uppsala var Olof Skötkonungs två söner Anund Jakob och Emund, när de var
sveakungar mellan 1022 och 1060. Båda sönerna var kristna, och det var under deras tid som många stormän och bönder också
blev kristna. De flesta blev det på sina egna villkor, utan någon kunglig inblandning. Sin nya status manifesterade de genom
omfattande resningar av runstenar. Tillhörde Östman kanske den skaran av stormän ? (Källa: Tio uppsatser om Gamla Uppsala,
Wladyslaw Duczko, 2000) På 1950-talet företogs en utgrävning av kapellruinen på Västerhus, belägen på Jämtlands flygflottiljs
område (3 km nordväst om Frösö kyrka och vid nordvästra änden av start- och landningbanan vid Östersunds Flygplats). Här
blottades resterna av en träkyrka och över denna grunden av en liten romansk stenkyrka med långhus, smalare kor, en projekterad,
men aldrig utbyggd absid och kraftigt västtorn, till vilket saknats ingång utifrån. Denna lilla kyrka, som av formatet att döma
knappast kan ha varit annat än ett gårdskapell, bör ha tillkommit omkring år 1100 och använts under en begränsad tidsrymd. Hur
länge den varit i bruk kan inte helt klarläggas. På 1200-talet tillkom den nuvarande Frösö kyrka, belägen endast några kilometer
längre bort och bägge kyrkorna användes parallellt. I ett kungabrev från 1578 till biskopen i Trondheim talas det om 'Vesterhus,
som til forn har vaert et kapell' och det troliga är, att kapellet övergavs under 1300-talets senare del, sedan digerdöden kraftigt
decimerat befolkningen och en enda gudstjänstlokal mer än väl täckte behovet för de efterlevande. Av Västerhus finnes idag intet
bevarat, eftersom ruinen måste avlägsnas i samband med flygfältets utbyggnad, men på den ursprungliga platsen, ehuru på lägre
marknivå, är grunden markerad med stenplattor. (Källa: Jämten 1964 sid 2, intendent Maj Nodermann) De livliga förbindelserna
med den tidigt kristnade Tröndelagen har verkat underlättande och pådrivande vid Jämtlands kristnande. I detta sammanhang är
det intressant att konstatera att den första stenkyrkan, Västerhus på Frösön, som från början säkerligen varit avsedd att bli en
översättning i sten av platsens ursprungliga träkapell omformades under arbetets gång och slutligen anslöts till förebilder i
Tröndelagen. Detta tycks emellertid vara det enda fall, då en norsk stenkyrkotyp direkt kopierats i Jämtland. Den försågs med ett
fortifikatoriskt gestaltat torn. Även församlingskyrkan på Frösön, uppförd några decennier efter det att bygget i Västerhus var
avslutat, fick ett försvarstorn. Den äldsta Frösö-kyrkan, Västerhus, hade karaktären av en gårdskyrka, möjligen förbunden med
kungsgården på ön, men kanske snarare en enskild stormans, en kristendomens vapendragares verk. Västerhusbygget påbörjades
innan grunden lagts till kyrkan i Hackås. Dennas tillkomsttid bör närmast överensstämma med den mellersta byggnadsetappen i
Västerhus, då man beslöt att till det ursprungligen med rak fondvägg planlagda koret foga en absid. Just denna gestaltning med
korabsid återkom i Hackås liksom i Offerdal. I Västerhus återgick man i slutstadiet till den raka korvägen. Västerhus fick ett
försvarstorn, men inte Hackås. Där kom istället kastalen som en särskild accent. Där finns en bild av ruinen av Västerhus efter
utgrävningen. (Källa: Jämten 1963 sid 18-25, Bertil Berthelson) VÄSTERHUS, EN STORMANSGÅRD Första påträffade
skriftliga dokument, som beröra Västerhus, äro från 1300-talet, men dess historia som stormansgård går tillbaka åtskilliga sekel
därförut. Det enastående beviset därom är stenarna som tala ur kapellruinen men därjämte ett bland de största gravfälten i
Jämtland, vilket vittnar om en ovanligt stor befolkningsplats under vikingatid. Strödda källor och handlingar belysa i många
sammanhang som sagt dess historia, som ofta även blir personhistoria, och visar gårdens ställning över vanliga allmogegårdar.
Även detta att en kyrka byggts på dess ägor, vilkens ålder sakkunskapen satts till förra delen av 1100-talet och som alldeles tydligt
var en släkt- eller gårdskyrka, eftersom den, ehuru äldre, ej blev sockenkyrka vid sockenindelningens genomförande på 1200-talet,
utpekar en förnämlig egendom och boplats redan på 1000-talet. Det var ju ofta så att kristnade stormän ville utmärka sig och visa
sin nitälskan för nya tron, och, skapade makt och rikedom förutsättningar härför, uppfördes gärna ett tempel åt Vite Krist, där
släkten såväl som omgivande befolkningen kunde fostras i kristlig anda samt få sin sista vilostad i dess vigda jord. Själva namnet
ger anvisning om en förnämlig gård. Ordet 'hus' betydde under tidig medeltid ungefär detsamma som slott eller befäst plats och
återfinnes i flera bekanta ortnamn exempelvis Bohus, Örbyhus. En sådan var ofta bostad åt kungens fogde. Första
sammansättningsleden i namnet visar närmast gårdens läge i förhållande till en ännu betydelsefullare plats, och man har full
anledning antaga att här syftas på offer- och tingsplatsen på Frösön. Och den förnäma gården fick antagligen sitt namn i
anslutning därtill säkerligen ännu innan Hovet mist något av sitt anseende vid kristnandet. (Källa: Blad ur Frösö historia sid 62,
Per Swedmark, 1955) Västerhus undersöktes på flygflottiljens bekostnad under sommaren 1947. Ruinen och därmed kyrkan
konstaterades nu härstamma från 110-talet, antagligen dess första hälft. Men denna stenkyrka hade sannolikt föregåtts av en
träkyrka, som sålunda bör kunna ha haft samband med runstenens berättelse. Omkring denna har den senare byggts. Det lilla
stenkapellet hade en gång, möjligen på 1200-talet, utökats och försetts med kastal eller försvarstorn. I denna del fann man
nämligen skelett under själva muren, det var i västra delen och byggnadsmaterialet liksom tekniken var även annorlunda.
Ingången hade varit på södra långväggen, och inifrån långskeppet hade även en dörr lett till torndelen, men icke från denna ut.
Dörren hade dock senare igenmurats. Tornet avsåg att vara skyddsfäste och hade därför knappast ingång annat än högt upp. På
denna kyrktyp var västportal ej vanlig. Absid hade fått grund, men möjligen ej fullföljts. Kanhända en något senare periods norska
stil, bl. a. med rak kordel gjort sig gällande, vilket vore rätt naturligt som följd av livliga förbindelser västerut. Västerhuskapellet
var enligt sakkunskapen den enda stenkyrka i våra norrländska bygder, som uppfördes före sockenbildningen. (Källa: Blad ur
Frösö historia sid 66, Per Swedmark, 1955) År 1533 erhöll Jämtlandsreformatorn prosten Erik Andersson i Oviken av Gustav Vasa
Västerhus i förläning. 1578-08-07 utfärdade Fredrik II i Danmark till biskop Hans Gaas i Trondheim en skrivelse av följande
innehåll: 'Då de såsom en kristlig överhet borde hava tillsyn att religionen och Guds ord befrämjades samt kyrkor och skolor
uppbyggdes, men han erfarit, att i Jämtland icke fanns eller i långliga tider funnits någon skola, som hölls vid makt, hade han för
landets gagn och nytta ansett nödigt, att biskopen genast skulle inrätta en skola på Västerhus, som tillförene hade varit ett kapell
och skicka allting såsom bäst och nyttligast syntes. Till skolans underhåll anslog han följande gårdar med de skatter och avgifter,
som av dem utgingo, nämligen Västerhus, Södergården i Brunflo samt Stugun och Bispgården i Ragunda pastorat, vilka till evig
tid skulle vara anslagna till nämnda skola. Biskopen och hans efterträdare skulle hava nogrann tillsyn, att samma skola hölls vid
makt och att flitiga lärare tillsattes, så att ungdomen kunde läsa och skriva samt inhämta de första fundamenta, innan den kom till
andra läroanstalter. Biskop Gaas efterträdare förmådde ej hålla den även ekonomiskt svaga skolan vid makt, efter ett tjugotal år var
dess saga all, utan att dess åsyftade verksamhet hunnit avsätta några märkligare spår. Efter Brömsebrofreden år 1645 inrättades
den s.k. Oviksskolan som ett led i försvenskningen av Jämtland. Skolan startade år 1649. Efter diverse motigheter ersattes den från
oktober år 1679 av Frösö trivialskola i Stocke, Frösön. Den startade med 50 lärjungar och var en internatskola. (Källa: Jämten
1929, Eric Festin) År 1984, när kyrkgolvet i Frösö kyrka skulle bytas ut i främre delen av långhuset, i sakristian och koret,
ombesörjdes samtidigt en arkeologisk undersökning. Man fann då en björkstubbe, som dött omkring år 1000. Runt stubben låg ben
från både tama och vilda djur. Mest förvånansvärt var förekomsten av benen från inte mindre än sex björnar daterade till före
1000-talet. Arkeologerna har förmodat att här har varit en offerlund. Trädet skulle representera Yggdrasil, världsträdet, och djuren
de djur som varit upphängda i trädet som offer i enlighet med Eddan. (Källa: Frösökrönikan nr 2, Ingrid Telhammar) Vad var då
så speciellt med kyrkan på Västerhus? För det första var Västerhus den enda medeltida kyrka i Jamtland som kallades för kapell.
Första gången jag hörde det, trodde jag att begreppet kapell var förbehållet mindre träkyrkor. Men Västerhus kyrka var uppbyggd i
sten och inte på något sätt mindre, i genomsnitt, än de omgivande medeltidskyrkorna. Västerhus kapell var också unik på det sättet
att den inte hade någon församling. Samtliga kyrkor på medeltiden utgjorde en medelpunkt i en församling och bildade en egen
socken. På Frösön fanns också en sockenkyrka, den som vi har kvar i dag och kallar Frösö kyrka. Därför fanns två medeltidskyrkor
på Frösön. Den ena som sockenkyrka, men vad var då den andra, Västerhus kapell? I historieskrivningen brukar Västerhus kallas
för en gårdskyrka. Men är det hela sanningen? Vad var det som fanns på Frösön, men inte någon annan stans? Jo, här fanns det
urgamla alltinget Jamtamot, där jamtarna samlades varje år, både till ting och marknad. Från vårt närmaste lagområde i
Tröndelagen, där Frostatinget ligger, vet vi att det intill tingsplatsen låg en kyrka. Det var nämligen vanligt att ha en tingskyrka
nära tinget. Intill alltinget på Island finns också en kyrka som har medeltida anor. Av det kan man förmoda att det fanns en
tingskyrka även här, och då är det bara Västerhus kapell som kan komma i fråga. (Källa: Bo Oscarsson) Vid de utgrävningar av
ruinen och kyrkogården på Västerhus, som pågick mellan åren 1947 och 1952, upptäcktes spår av att stenkyrkan hade föregåtts av
en träkyrka, och man har gissat på att där stått en stavkyrka från början. Vidare grävde man upp alla gravarna och samlade
skeletten i lådor, som skickades till Stockholm för undersökning. Skeletten, inte mindre än efter 364 män, kvinnor och barn, skulle
efter undersökningen återbördas till den jamtska jorden. Snart har ett halvsekel gått och kvarlevorna av våra förfäder har ännu inte
återbördats. Undersökningen av skeletten har tillfört vetenskapen många, intressanta upplysningar, men frågan om deras
slutförvaring är ännu olöst. Några privatpersoner med moralen i behåll, reagerade för några år sedan och ärendet togs upp av
lokalpressen, men sedan blev det tyst. När ska myndigheterna här i länet, som har ansvaret för frågan, ta itu med problemet? Om
inte annat borde den myndighet som orsakat frågan, det vill säga Flygvapnet och staten, självmant ta itu med problemet och bygga
en rejäl krypta intill platsen för Västerhus kapell. Gärna i anslutning till den näraliggande Fältskärsbostaden, där Flygvapnet redan
har en museiutställning. Där skulle sedan vetenskapsmännen kunna gå och titta på de skelett de önskade studera, samtidigt som
förfäderna vore återbördade, om inte i, så i alla fall under den jamtska jorden, likt katakomber. Försvaret behöver alltid skyddsrum
och här skulle man kunna göra en kombination för att få fram pengar om viljan finns. En märklig sak med kyrkogården var att
kvinnorna var begravda på norra sidan kyrkan och männen på södra sidan. Det var efter en gammal norsk sed, inskriven i de
äldsta, norska lagarna. Denna sed har levt kvar in i modern tid i bänkindelningen i kyrkorna. På norra sidan korgången satt
kvinnorna och på den södra männen. Det norska gravskicket styrker att kristnandet av Jamtland kommit västerifrån. (Källa: Bo
Oscarsson) I de publicerade beskrivningarna av Västerhus kapell, som exempelvis Gejvall återger, framställs kyrkan att ha varit
övergiven redan under medeltiden. Möjligen slutade man med begravningarna där, men kyrkobyggnaden stod kvar intakt betydligt
längre. År 1478 är den omnämnd i ett brev. Fyrtio år senare ser Olaus Magnus Västerhus kyrka på sin resa genom Jamtland år
1519 och ritar två kyrkor på Frösön på sin karta. Västerhus kapell blev övergivet genom att freden i Stettin år 1570 bestämde att
kyrkan i Jamtland skulle föras över från Uppsala till Trondheim. Nu fann man det övergivna kapellet lämpat för en danskinriktad
skola, och danske kungen skrev år 1578 att man ska inrätta en skola på Västerhus, som förut varit ett kapell. Carl Sehlin skriver
att skolan upphörde 1610. År 1611 anföll svenskarna Jamtland med uttryckliga order att gå på med 'mord och brand'. Först då
ödelades Västerhus och blev en ruin, enligt min mening. Svenskarna hade ju anledning att bränna 'skolan', eftersom den var dansk
! (Källa: Bo Oscarsson) Hva først de to personnavnene Austmann og Gudfast angår, er de svenske og jemtske; Gudfast kjennes
overhode ikke fra det egentlige Norge, Austmann bare i et par senmiddelalderlige eksempler. Selve betydningen av ordet
Austmann peker vel klart på at enten bæreren selv eller den, han er oppkalt etter, er kommet østenfra, altså fra Sverige. En ætling
av denne Austmann var vel den Guttorm Austmannsson som må ha levet omtrent 100 år senere, ved midten av det 12. årh., og
som ble gift med Ingrid, datter av Guttorm Åsulvsson på Rein. (Kilde: Fagrskinna, kap. 214.). Frøsøstenen bekrefter således ved
sin sikre og direkte opplysning det som vi også ellers kunne slutte oss til av det faktum, at Jemtland hele middelalderen igjennom
hørte til Uppsals erkebispedømme, nemlig at det er blitt kristnet fra Sverige.' (Källa: Jemtland och Norge, professor Edv. Bull,
1927) Vad allt benen berättar från storgården Västerhus för tusen år sedan. Där 'drakarna' startar vid F4 på Frösön under stort dån
låg för tusen år sen en lantlig kyrkogård bredvid gårdskyrkan till Jämtlands kanske största gård. Västerhus var namnet, och bland
andra härskade den kända jämtklanen Skuncke där. Västerhus har blivit ett begrepp i den nya arkeologin; genom den ovanligt rika
och väl bevarade skelettsamlingen har man kunnat utläsa förbluffande mycket om den tidiga medeltidens jämtar, deras liv och
villkor. När det var beslutat att den historiska marken på Frösöns västsida skulle begravas under asfalt för militärflygets start- och
landningsbanor, blev det fritt fram för arkeologerna att göra en helhetsinventering av området. För sådan är lagen, vilken också
föreskriver att exploatören bekostar utgrävningen. Så kommer det sig att när ett område för alltid förstörs för framtida forskning
sådan resurser ställs till förfogande, som aldrig annars. I stället för att undersöka en grav, inventeras ett helt stort område. Och i
stället för enstaka lösfynd som berättar lite grand om den enskilde personen, så står man som i fallet Västerhus med nycklar till
livet i en jämtby i tidig medeltid. I den nya arkeologin är den klassiskt bildade arkeologen en av laget bland ekologer, antropologer,
socialantropologer, geologer - osteologer, dvs forskare som specialiserat sig på vad allt benen kan berätta. Just genom de rika
benfynden - hela 364 skelett - blev det benforskaren, professsor Nils Gustaf Gejvall, som tog hem potten och blev världsberömd på
de tusenåriga jämtbenen från Frösön. Här är lite av vad han hittills läst ut av skelettfynden - och mer är på gång. Skeletten är från
1050 - 1350. Det stämmer med runstenen på Frösön, som berättar om öns kristnande och som daterats till just 1050. 1.
Medelåldern var så låg som 25 - 30 år. Hälften dog före 7 års ålder och 120 av de 364 dog före ett års ålder. Fram till 20 år är
dödskurvan låg för att öka mellan 20 - 40 år till 19 %. Bara drygt 1 % blev över 60 år. 2. Kyrkan har använts av 25 - 35 personer i
250 år. 3. Längsta man var 185, längsta kvinna 171 cm. 4. Benen dokumenterar sjukdomar som näringsstörningar,
ledförändringar, tumörer, felaktigt läkta benbrott. 5. Förslitna ryggar var redan på den här tiden ett jämtarnas gissel - det hårda
arbetet i skogen har sedan konserverat denna yrkesskada, som bevisar jämtens idoghet på den tiden redan. 6. Ett fall av tbc har
hittills konstaterats. 7. Ett ärftligt smådrag i pannan - den metopiska sömmen - mer vanligt i grannlandet i väster, visar att
storbönderna i Västerhus ofta tog sig maka i Norge, kanske vid marknadsresorna till Levanger. Hur det var med jämställdheten hos
medeltidens jämtar kan man undra när man hör att alla kvinnor begravts norr om kyrkan, medan männen fått vila söder om
kyrkan. Samma könsdiskriminering är känd från en kyrkogård på Island, som grävts ut i sin helhet. Och i en norks kyrkolag
föreskrivs helt kort och gott att 'manfolk ska begravas söder om, kvinnfolk norr om kyrkan'. Samma lag visar på en social
skiktning, så tillvida att länsman med familj begravs närmast kyrkan, så slavar som friköpt sig själva, därefter slavar som friköpts
av andra. Sex högvuxna krigare begravda alldeles intill kyrkans södervägg berättar sin egen historia. Troligen tillhörde de den
jämtska bondehär som nedgjordes så lurigt av norske kung Sverre på Storsjöns is utanför Sunne år 1178, trots att jämtarna var
starkt överlägsna i antal. Krafter är i gång att skaffa tillbaka de bortlånade benen från laboratoriet i Stockholm, begrava dem så
nära den gamla kyrkogården som möjligt och så uppföra ett minnesmärke, som kan berätta om jämtarnas liv och död för tusen år
sedan. (Källa: Sällsamheter i Jämtland, Daga Nyberg, 1981)
|